
Rapport: Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025
Kulturtanken har kartlagt kunst- og kulturtilbudet til barnehagebarn over hele landet. Rapporten anbefaler seks tiltak for å styrke og utvikle tilbudet.
I tildelingsbrevet for 2024 fikk Kulturtanken i oppdrag å spre kunnskap om gode, lokale modeller for kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn, og å bidra til kunnskapsutvikling om hvordan kunstmøter best kan fungere for aldersgruppen.
Nå er rapporten Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025 klar.
– Barnehagen er en av de viktigste fellesarenaene vi har i Norge, og styrking av barnehagebarns kulturelle rettigheter krever innsats på flere områder. Med denne kartleggingen har vi fått et godt kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet, sier direktør i Kulturtanken, Matias Hilmar Iversen.
Bestilling av rapport
Ønsker du å motta fysisk kopi av Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025?
Fyll ut skjemaet for å få tilsendt rapporten. Frist: 9. desember kl. 15:00.
Modeller
Rapporten sammenfatter tilbud, aktører, tilgjengelige tall og innspill fra feltet. Det er identifisert seks modelltyper som beskriver hvordan kunst- og kulturtilbud til barnehager organiseres og tilbys rundt i landet:
- DKS-tilknyttede modeller
- Kulturskolebaserte modeller
- Tilskuddsbaserte modeller
- Bibliotekbaserte modeller
- Institusjonsbaserte modeller
- Skolestartermodeller
Modellene tar utgangspunkt i felles trekk ved tilbudene, og sier noe om hvordan lokal kulturell infrastruktur, som finnes i alle kommuner, kan brukes til å styrke tilgangen på kunst og kultur for barnehagebarn.

Anbefalinger
Kartleggingen viser at kunst- og kulturtilbudet til barnehager er mangfoldig, men at det er store geografiske variasjoner i barnehagebarns tilgang til å oppleve profesjonell kunst og kultur. Samtidig er det identifisert noen betingelser som er avgjørende for å styrke kunst- og kulturtilbudet til barnehagene.
Basert på dette har Kulturtanken utarbeidet seks anbefalinger, fordelt på to områder. De tre første anbefalingene har som mål å styrke tilgangen slik at flere barnehager får et regelmessig kunst- og kulturtilbud, og bidra til bedre geografisk rettferdighet. Anbefaling 4-6 er tiltak for å stimulere til utvikling av kunst- og kulturtilbud av høy kunstnerisk kvalitet.

