Smilende barn samhandler med utkledd artist i fargerikt antrekk på et arrangement på biblioteket. Andre barn og voksne er synlige i bakgrunnen.

Rapport: Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025

Kulturtanken har kartlagt kunst- og kulturtilbudet til barnehagebarn over hele landet. Rapporten anbefaler seks tiltak for å styrke og utvikle tilbudet.

I tildelingsbrevet for 2024 fikk Kulturtanken i oppdrag å spre kunnskap om gode, lokale modeller for kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn, og å bidra til kunnskapsutvikling om hvordan kunstmøter best kan fungere for aldersgruppen.

Nå er rapporten Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025 klar.

– Barnehagen er en av de viktigste fellesarenaene vi har i Norge, og styrking av barnehagebarns kulturelle rettigheter krever innsats på flere områder. Med denne kartleggingen har vi fått et godt kunnskapsgrunnlag for det videre arbeidet, sier direktør i Kulturtanken, Matias Hilmar Iversen.

Bestilling av rapport

Ønsker du å motta fysisk kopi av Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn 2025?

Fyll ut skjemaet for å få tilsendt rapporten. Frist: 9. desember kl. 15:00.

Modeller

Rapporten sammenfatter tilbud, aktører, tilgjengelige tall og innspill fra feltet. Det er identifisert seks modelltyper som beskriver hvordan kunst- og kulturtilbud til barnehager organiseres og tilbys rundt i landet:

  • DKS-tilknyttede modeller
  • Kulturskolebaserte modeller
  • Tilskuddsbaserte modeller
  • Bibliotekbaserte modeller
  • Institusjonsbaserte modeller
  • Skolestartermodeller

Modellene tar utgangspunkt i felles trekk ved tilbudene, og sier noe om hvordan lokal kulturell infrastruktur, som finnes i alle kommuner, kan brukes til å styrke tilgangen på kunst og kultur for barnehagebarn.

En kvinne med hette over hodet viser fram en bildebok til en gruppe barn.
«Bokstart» er eksempel på en bibliotekbasert modell, her fra Fredrikstad. Foto: Perry Aarti Olsen

Anbefalinger

Kartleggingen viser at kunst- og kulturtilbudet til barnehager er mangfoldig, men at det er store geografiske variasjoner i barnehagebarns tilgang til å oppleve profesjonell kunst og kultur. Samtidig er det identifisert noen betingelser som er avgjørende for å styrke kunst- og kulturtilbudet til barnehagene.

Basert på dette har Kulturtanken utarbeidet seks anbefalinger, fordelt på to områder. De tre første anbefalingene har som mål å styrke tilgangen slik at flere barnehager får et regelmessig kunst- og kulturtilbud, og bidra til bedre geografisk rettferdighet. Anbefaling 4-6 er tiltak for å stimulere til utvikling av kunst- og kulturtilbud av høy kunstnerisk kvalitet.

Tiltak for å styrke den kulturelle infrastrukturen

Tiltak for å stimulere til kunstnerisk kvalitet og utvikling

Les mer:

Tre små barn som lekent presser mot et vindu, hender hevet, iført fargerike klær. Ett barn holder en leke for munnen.

Kunst- og kulturtilbud til barnehagebarn

Kulturtanken kartlegger tilbudet til barnehagebarn.

Publikum ser på presentasjon med vitenskapelig bilde på skjermen. En mann står foran skjermen.

Kunnskapsutvikling

Kulturtanken skal bidra til innhenting, utvikling og formidling av kunnskap om kunst og kultur for barn og unge.